Stúdiótechnika

Hangjegyek, dallamok, hangszerek

» 2007.10.29. 00:20

Mindemellett a hangfelvétel fizikai akadályai mellett ott vannak a lejátszás gyengeségei. Sok esetben alkalmaznak szándékos dinamikakompressziót azért, hogy a szerényebb képességű rendszereken hallgatva se tünedezzen el egy-két hang vagy hangszer a zenéből. Ha megveszel egy lemezt, és beteszed a buszon a discmanedbe, akkor is kereknek kell lennie, és nem jó, ha pl. egy csendesebb, -20dB-es téma fele elmerül a zajtengerben. Nézz meg egy akármilyen, nem direkt high-end felhasználásra készült CD-t. Jó, ha 30-40 dB a dinamikatartománya. Ha ez pl 60-70 lenne, akkor valószínűleg meghallanád az apró részleteket, ugyanakkor baromira zavarna, hogy a csukott ajtó mögött a távoli konyhában bekapcsol a hűtőszekrény és a zenével összemérhető hangerővel zúg. És akkor feltekered a hangerőt, de akkor már zeng a szoba, és bántja a füled is, és sz.r az egész. És hol van még a 96dB...

Szóval néma csendben, éjjel, egy stúdióban jó lehet egy nagy dinamikájú rendszer, minden más esetben a felét nem hallod. És itt jön az a kérdés, hogy mit akarunk a hangfelvételtől? Mert attól a pillanattól kezdve, hogy a hanghullámok elérik a mikrofon membránját, az az élő zene ott véget ér. Utána ezt újra kell alkotni, úgy, hogy lehetőleg bárhol, bármilyen akusztikai környezetben örömet tudjon okozni. Ehhez sok-sok kompromisszum kell, nincs is értelme az eredeti hangzáshoz hasonlítani.

szergej
Gyakorlott
 
Hozzászólások: 1765
Csatlakozott: 2004.08.29. 19:40
Tartózkodási hely: Bp. VIII.

» 2007.10.28. 04:56

[quote]Pendolino
Mindig foglalkoztatott az a kérdés, hogy a felvételeken a hangszereknek miért nincs olyan dinamikájuk, mint a koncerten. Eddig az adathordozónak tudtam be (CD), de van nálam egy audiofil teszt CD, amin az összes felvétel két mikrofonnal készült egyszerre, valós időben. Az egyik szám egy dobszóló. Mikor feltekertem tökig az erősítőt, majd' leszakadt a fejem, annyira ütött. Ez a keverési technika miatt van (nehogy a sok hangszer miatt kiabálás legyen a vége), vagy azért, mert egy rakás cuccon keresztülmegy a felvétel, mielőtt összeáll a zene? [/quote]

Stúdiós tapasztalatok alapján szerintem a következők lehetnek ennek az effektusnak az okai:

Elsősorban a lemezes/hangosítós mikrofonos dobfelvételnél nyilvánvalóan többféle mikrofont használunk. Ezeknek van dinamika tartománya, doboknál ugye a leginkább szélsőséges dinamika tartomány szükséges. Ezekből nem kevés dinamika az, amit csak önmagában a dobmikrofon nem vesz fel, legfőképpen, mert a mikrofonban lévő membrán fizikailag nem képes akkora vagy olyan nagy sebességű mozgást véghezvinni, mint ami mondjuk egy lábdobhoz szükséges. Ugye a pl a lábdob mikrofont a lábbőrhöz közel tesszük, de amint a proximity-effektus belép, olyan nagy mértékben csökken a dinamika kezelés. (Gyk minél több a mélye egy lábdob felvételnek, annál kisebb lesz a dinamikája, mert az alacsony rezgésszámú bőrök felharmonikus rezgése közelebbről erősebb lesz, mint a dinamika jellemzője.) Másfajta mikrofonnal ez megoldható, de azt ugye más okból nem használjuk.

Másodszor a jel átmegy egy digitalizálási mechanizmuson, aminek szintén vannak dinamikai határai - ez ugyan viszonylag elenyésző, de mégis jelen van.

Harmadszor a lemezek keverési procedúrájánál van dinamika kezelés. Pont asszem Anette fórumában olvastam, hogy már-már az új NW lemezen idegesítően van megoldva. Dinamika kezelést minden hangszer, és utólag egyszerre az összes sáv is kaphat.

Végső keverésnél (stúdiónként és cucconként változó) bizonyos arányban a mélyek kerülnek prioritásba a dinamika kezelésnél, ismét a fentebbi oknál fogva. Gitár mélyei, basszusgitár, lábdob, álló tamok, sok esetben sequencer, akusztikus hangszereknél jembe, ilyenek, eléggé összemosódnak. Az utókeverés feladata ezeknek a dinamika mértékét beállítani, illetve prioritásba rendezni.

A két mikrofonos dobfelvétel viszont egészen más, az a dobot egy csillapított szobában két távoli térmikrofonnal veszi fel (ha jól gondolom). Egyrészt egy jó térmikrofonnak jelentősen nagyobb a dinamika kezelése (ha úgy van megépítve), hiszen beállítás kérdése, hogy a távolabbi zajokat is ugyanolyan hangerővel vegye-e fel, mint a közelebbieket (tehát kikapcsolható vagy ellensúlyozható). Távolabbról véve a dinamika kezelés mélyproblémája (a proximity) megszűnik.

Az élő hangosítás egészen hasonló az utókeverés nélküli felvételhez, mert digitális dinamikaszabályozás nincs (maximum valós idejű és az is nyilvánvalóan többet késik (hibázik) mint egy lemezkeverésnél), illetve a hangszerek összeszólnak, ezért nem használhatunk térmikrofonokat mindenhova. Másrészt élőben a hangsáv túlcsordulása (overdrive) nemhogy nem zavaró, de a fülünk lekezeli egy egyszerű megsüketüléssel :) A hangsáv azonban erre nem képes, a digitális túlcsordulásnak ugye pattogás az eredménye, a számítógép jelszintje szerinti értelmezhetetlen érték jelenik meg, amit mi viszont hibának hallunk, nem túlvezérlésnek. Ezt elkerülendő bizony alulkeverik az összes hangszert egy lemezen. Ez persze olyan tökéletesen lett kigyakorolva, hogy nem igazán hallani, illetve olyan közel esik a maximum jelszint a végleges keveréséhez, hogy mondjuk kb 1%-ban különbözik a kettő, de mivel nem hangnyomásra, hanem hangszeres lebontásra hallgatunk egy lemezt, mégis néha észrevehető.

A dobfelvétel, amit hallottál, szerintem hangszerek már mellett nem produkálna ilyen dinamikát a fentiek miatt, hiszen az adott hangsáv értékelhető dinamika tartományát (fel)használja más hangszer is, így a dobok kevesebb dinamikai térben mozoghatnak. Szerintem főleg ez lehet az oka. Ilyen próbát mi is csináltunk térmikrofonokkal, és nemcsak dinamikájában, hanem hangszínében is sokkal jobb, mint egy teljes dobfelszerelés hangszerenként hangosítva. Kár, hogy jelenleg nem használható ez a technika élőben, mert igen gerjedékeny, illetve a dobhangszerek hangszínei külön nem szabályozhatók. Amúgy külön lemezfelvételre dobhoz mindig szoktunk ilyen egészdobot felvevő térmikrofont is tenni, hogy a dinamikai változásokat utólag is lehessen kezelni valamihez képest.

Porcupine
Újonc
 
Hozzászólások: 54
Csatlakozott: 2005.10.29. 02:03
Tartózkodási hely: Budapest

» 2007.10.27. 23:21

Mindig foglalkoztatott az a kérdés, hogy a felvételeken a hangszereknek miért nincs olyan dinamikájuk, mint a koncerten. Eddig az adathordozónak tudtam be (CD), de van nálam egy audiofil teszt CD, amin az összes felvétel két mikrofonnal készült egyszerre, valós időben. Az egyik szám egy dobszóló. Mikor feltekertem tökig az erősítőt, majd' leszakadt a fejem, annyira ütött. Ez a keverési technika miatt van (nehogy a sok hangszer miatt kiabálás legyen a vége), vagy azért, mert egy rakás cuccon keresztülmegy a felvétel, mielőtt összeáll a zene?
Tú förti ól dö tájm!
Pendolino
Gyakorlott
 
Hozzászólások: 1055
Csatlakozott: 2005.04.23. 00:30
Tartózkodási hely: DS

» 2007.07.27. 22:34

A Nightquest zenekar túl van az első stúdiómunkáján.
Annyira nem részletezném a dolgot. A http://www.origostudio.hu oldalon lehet a stúdióról olvasni akikkel dolgoztunk és a http://nightquest.uw.hu oldalra fog felkerülni majd egy kis beszámoló, meg idővel a felvett anyag is.
Üdv: Hrvatska, aki Rovácska!
Hrvatska
Vén róka
 
Hozzászólások: 2143
Csatlakozott: 2004.10.03. 10:15
Tartózkodási hely: Paks/Pécs

» 2006.12.17. 22:52

Találtam egy tökre jó "hangiskolát"!

http://www.emilrulez.hu/hangiskola.html"

Üdv: Hrvatska, aki Rovácska!
Hrvatska
Vén róka
 
Hozzászólások: 2143
Csatlakozott: 2004.10.03. 10:15
Tartózkodási hely: Paks/Pécs

» 2006.12.07. 21:07

Bocsi a duplázásért, de úgy gondolom, hogy elég rég írtam ide, úgyhogy ez már nem duplázás. :D

Szóval kéne egy kis segítség, mert nem jutok egyről a kettőre a zengetőmmel.

Amit szeretnék: A basszusgitár hangját effektezni

Adott: Yamaha RBX-375-ös basszusgitár aktív pick-upokkal, Behringer BX 3000T basszus erősítő; 4 tányéros 400W-s láda, Alesis Studio 12R keverő, Alesis Midiverb4 zengető és Stac Force 180 200/400W végfok.


Amit már próbáltam, de nem jött össze:

Behringeren send/return kör.

Behringerről line out 1-es csatornára a keverőbe, onnan át main out vonalon zengetőbe és összesítve a végfokra.

Behringerről line out 1-es csatornára a keverőbe, keverőn át main out vonalon a végfokba közbe keverőről monitor out vonalon át a jel a zengetőbe majd onnan külön csatornára vagy aux-ra.

 

A zengetőbe mindig eljutott a jel, de a kimeneten már nem jelenik meg vagy iszonyatosan torzít. Meghibásodás (szerintem) kizárva, mert ma hoztam el a szervízből ahol működőképessé nyílvánították.

 

Ha valakinek van még egyéb használható tippje, akkor az szóljon, mert kezdek begőzölni!

 

szerk: Kipróbáltam most azt is, hogy az Behringert közvetlenül rákötöttem a zengetőre és a zengetőt a ládára, de így is néma csönd.

Van, hogy örülsz, mert minden összejön s van, hogy kiborulsz, mert minden összejön.
Reaper
Haladó
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2004.10.28. 20:06
Tartózkodási hely: Pomáz

» 2006.07.30. 23:52

Kicsit kihalt ez a topic, de azért beteszem ide ezt. Jó cuccok vannak itt és nagyon jó áron.
Van, hogy örülsz, mert minden összejön s van, hogy kiborulsz, mert minden összejön.
Reaper
Haladó
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2004.10.28. 20:06
Tartózkodási hely: Pomáz

» 2005.11.02. 21:21

[quote]Drizzt írta:

Tuddnátok nekem stúfiókat felsorolni?
Szeretnék stúfióban dolgozni, de ehez kéne valami amivel elkezdeném a cuccost. [/quote]

http://www.hangmester.hu/studio.html
Szabad fórumban a szabad userek azt írhatják, amit szabad...
Eddie
Újonc
 
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2004.09.17. 10:41
Tartózkodási hely: Bp XVI

» 2005.11.02. 18:02

Zenész magazinban van egy ilyen rovat....
myUserbar.hu
myUserbar.hu
Avatar
kabát
Vén róka
 
Hozzászólások: 2025
Csatlakozott: 2004.10.05. 10:34
Tartózkodási hely: MNR 112.5MHz

» 2005.11.02. 17:37

Tuddnátok nekem stúfiókat felsorolni?
Szeretnék stúfióban dolgozni, de ehez kéne valami amivel elkezdeném a cuccost.
Drizzt
Újonc
 
Hozzászólások: 61
Csatlakozott: 2005.05.03. 00:34
Tartózkodási hely: Budapest-Újpest

» 2005.10.28. 13:04

No persze. 100 000 Ft-ból nem lehet stúdiót építeni... Az a mikrofon, amibe Zsizsu (énekesnõnk) énekel, az is majnem 50.000 Ft, és még messze nem egy stúdiómikrofon. Egy korrekt neumann 600-700.000 Ft...

Ami a terem akkusztikáját illeti: Ez valóban gond. Azzal kezdõdik, hogy meg kell találni a megfelelõ helyet. A feljátszónak legjobb, ha kb. 55 m2 alapterületû. és van neki egy rendes belmagassága, 3-4 m. Mondjuk valami fa borítás kell hozzá. Ha megvan a megfelelõ terem, akkor az akkusztikai kialakítás az már néhány 100.000. Ft-ból megoldható, szerintem. És hát valami hasonló kell a lehallgatószobában is, bár ott egy kisebb terem is elég, szõnyegpadlós falakkal. Aztán maximum sokat kell EQ-zni a studiomonitort, hogy lineáris legyen a szoba... De hát azt egyszer beállítod, és kész...
Vagy tévedek? :)
Szabad fórumban a szabad userek azt írhatják, amit szabad...
Eddie
Újonc
 
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2004.09.17. 10:41
Tartózkodási hely: Bp XVI

» 2005.10.28. 07:04

Akkor kezdjük az alapoknál. Kinek mi a sok pénz? Õszintén szólva nekem a 100.000 is soknak számít egy darab mikrofonért. Akkor mentem le hídba, amikor bent elkezdett a tanár dobálózni az árakkal. "Ez a kis hangdoboz pár csak 200.000-be kerül, de nem érdemes megvenni. Ez hangdoboz (Genelec) 250.000-be kerül [u]egy darab[/u]. Ezt érdemes megvenni." És még vagy fél órát beszélt ilyenekrõl. Aztán kikötöttünk a 30 milliós keverõpultoknál is a 80 milliós szûrõknél. Ha ilyen felfogással él valaki, akkor soha nem lesz stúdiója. Nekem a 4-5 millió már rohadt soknak számít, de annyiból már szerintem is föl lehet építeni egy nagyon jól használható stúdiót. Viszont van még egy probléma. Az addig rendben, hogy 4-5 millióért megveszed a cuccokat és akkor örülsz, hogy milyen jól jártál, azt be is kell valahova tenni. És általában ebbe nem gondol bele senki. A többség úgy gondolja, hogy "beteszem a szobába és kész. Jó az" Pedig nem. Olyan visszaverõdések vannak egy normál szobában, hogy a életbe nem fog egy tiszta felvételt sem csinálni. Egy szoba leszigetelése, stúdiószobává átalakítása kerülhet annyiba mint amiket megvett cuccok és akkor már rögötn 8-10 milliónál vagyunk. Persze most jönne az a duma, hogy "jó a falra a a tojástartó". Jónak jó, szépen néz ki, modern, de semmit nem ér.
Neked mi a véleményed a fent leírtakkal kapcsolatban?
Van, hogy örülsz, mert minden összejön s van, hogy kiborulsz, mert minden összejön.
Reaper
Haladó
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2004.10.28. 20:06
Tartózkodási hely: Pomáz

» 2005.10.27. 22:22

Ez igaz, de azért nagyon sok lóvét meg lehet takarítani... Szerintem 4-5 millió forintból már lehet olyan stúdiót építeni, amivel olyan felvételt készíthetsz, ha értesz hozzá, hogy azt lerakhatod bármelyik külföldi sokmilliós produkció mellé...
Szabad fórumban a szabad userek azt írhatják, amit szabad...
Eddie
Újonc
 
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2004.09.17. 10:41
Tartózkodási hely: Bp XVI

» 2005.10.27. 17:17

[quote]Eddie írta:

És büszke vagy rá? :)[/quote]

nem azt mondom, hogy életem legjobb felvétele, de vhonnan kell indulni. Mint említetted, magyar zenész találékonysága :)
Ének plusz zongora felévtellel kapcs az a véleményem, hogy két mikorfonnal és egy alap keverõpulttal már meg lehet csinálni akár házilag is. De nem is kell két mikro, ha a zongora helyett szinti van.

Mi kell egy komolyabb stúdióhoz? Hát.. Nehéz kérdés. Bent az súlykolják belénk, hogy csak és kizárólag professzionális cuccokat használjunk. Régebben nagyon ellene voltam az ilyen felfogásnak, de ma már kezdem belátni, hogy igazuk van. Azt kell, hogy mondjam, ha olyan stúdiót akar csinálni vki, ahol komolyabb felvételeket is lehet csinálni, akkor nagyon mélyen a zsebbe kell nyúlni. Gyakorlatilag bármilyen tételt vesz az illetõ 2-300 ezer alatt nem érdemes. Kivétel a kábelek, meg a mikrofonok, de ezeken sem érdemes spróloni. Nincs annál idegesítõbb, ha van egy fasza mikrofon és melé egy iszonyatosan zajos kábel. Száz szónak is egy a vége: minõségi felvétel készítése nagyon drága mulatság. Persze szubjektív megítélés, hogy kinek mit jelent a minõség...
Van, hogy örülsz, mert minden összejön s van, hogy kiborulsz, mert minden összejön.
Reaper
Haladó
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2004.10.28. 20:06
Tartózkodási hely: Pomáz

» 2005.10.27. 08:13

Akkor szerintem 1-2 nap alatt teljesen elkészíthetõ, ilyen esetre Denevért ajánlom, de ebben akkora tapasztalatom nincs. Hívd fel Töfit, kérdezd meg. Denevér Hangstúdió
Szabad fórumban a szabad userek azt írhatják, amit szabad...
Eddie
Újonc
 
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2004.09.17. 10:41
Tartózkodási hely: Bp XVI

» 2005.10.27. 08:07

Köszönöm!

És hogy ha csak egy ének, max. zongora lenne benne?
Avatar
mazsola
Pixeltologató szakmunkás
 
Hozzászólások: 3054
Csatlakozott: 2004.07.04. 14:59

» 2005.10.27. 06:43

[quote]mazsola írta:

Engem az érdekelne, hogy milyen árért lehet rögzíteni egy 5-6 számos demot (akár csak ének van benne, akár hangszerek is)... Bocsánat, de fáradt vagyok visszaolvasni. [/quote]

Hali!

Ez most olyasmi jellegû kérdés, hogy "mennyiért lehet autót kapni?". Ez nyilván nagyon sok dologtól függ. Milyen komplexitású a zene, milyen hangszerek vannak benne, stb. Meg hát attól is függ, hogy milyen minõségben szeretnéd rögzíteni...

Egy átlagos rockzenekar (dob, két gitár, basszus, ének, vokálok) esetében mondjuk a feljátszásra kell számolni legalább 4 napot, és a kevergetésre még egyet...

Ha nagyon jó minõségû anyagot szeretnél, akkor érdemes pl. a szolnoki Denevér stúdióhoz fordulni, ahol egy ilyen produkció kb. 230 000 Ft lenne. Kicsit olcsóbb kategóriában ajánlani tudom az audiopanet stúdiót, ahol kicsit mosthább körülmények között vehetsz fel, de megúszod ugyanezt kb. 150-170 e Ft-ból. Ez csepelen van. Ha nem szánsz rá ennyit, akkor meg menj el az Sp. stúdióba, vedd fel együtt az anyagot, pár óra alatt megvagy, aztán dob ki az egészet a kukába, mert nem éri meg a postaköltséget, hogy elküldd akárkinek is... :)
Szabad fórumban a szabad userek azt írhatják, amit szabad...
Eddie
Újonc
 
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2004.09.17. 10:41
Tartózkodási hely: Bp XVI

» 2005.10.26. 23:37

Engem az érdekelne, hogy milyen árért lehet rögzíteni egy 5-6 számos demot (akár csak ének van benne, akár hangszerek is)... Bocsánat, de fáradt vagyok visszaolvasni.
Avatar
mazsola
Pixeltologató szakmunkás
 
Hozzászólások: 3054
Csatlakozott: 2004.07.04. 14:59

» 2005.10.26. 22:08

[quote]Reaper írta:

Mi az elsõ demo CD-nket 10-ed ennyi költségvetésbõl csináltuk meg, de fogalmazhatunk úgy is, hogy ingyen. [...][/quote]

És büszke vagy rá? :) Biztos úgy is fel lehet venni nótát, én is vettem már fel kismagnó mikrofonjával "demot"... Viszont az biztos, hogy úgy nem tudsz olyan anyagot készíteni, amit mellé lehet tenni egy akár magyar lemeznek is...

Ha van kedved elgondolkodhatunk azon is, hogy mi kell egy olyan stúdió elkészítéséhez, amivel már lemez szintû produkciókat is fel lehet venni... :)

Azért feszegetem ezt a kérdést, mert a magyar zenész nagyon találékony... És mindent megtesz, csak hogy érvényesülni tudjon valahogy... És ha egy 3-4-5 számos demot felveszel egy akármilyen stúdióban, biztosan nem úszod meg 50000 Ft alatt... És még úgy sem lesz olyan az eredmény, amit szeretnél...
Szabad fórumban a szabad userek azt írhatják, amit szabad...
Eddie
Újonc
 
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2004.09.17. 10:41
Tartózkodási hely: Bp XVI

» 2005.10.26. 07:07

Mi az elsõ demo CD-nket 10-ed ennyi költségvetésbõl csináltuk meg, de fogalmazhatunk úgy is, hogy ingyen. Mondjuk igaz, hogy a minõsége szépen fogalmazva nem a legjobb. A dobot a Guitar Proval kevertük föl és minden hangszert rákötöttünk a hangkártya mikrofon bemenetére. Igaz, a basszusgitárnál kicsit lehalt a dolog, dehát ezért demo és nem profi stúdió.. :) A mikrofonunk egy Philips gombfülhallgató volt :D Amikor minden hangszer fönt volt akkor jött a Waw Sound nevezetû keverõ progi és már kész is volt a CD. Õszintén szólva a MIDI-zéshez nem nagyon értek és nem is vonz annyira a dolog.
Ha minden jól megy, akkor a következõ CD-nk egyben a vizsgaanyagom is lesz, szóval azt már stúdióban tudjuk majd fölvenni, de ez még a jövõ zenéje....
Van, hogy örülsz, mert minden összejön s van, hogy kiborulsz, mert minden összejön.
Reaper
Haladó
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2004.10.28. 20:06
Tartózkodási hely: Pomáz

» 2005.10.25. 23:23

Eddie kicsit hosszan szólt, jó mélyen belenyúlva a zsebünkbe ::grin::

Köszi a plugines tippeket ::grin::
myUserbar.hu
myUserbar.hu
Avatar
kabát
Vén róka
 
Hozzászólások: 2025
Csatlakozott: 2004.10.05. 10:34
Tartózkodási hely: MNR 112.5MHz

» 2005.10.25. 22:33

Kell ugyebár egy kompjúter. Ezzel kapcsolatban nagyon sok okosat lehet olvasni itt.
Szabad fórumban a szabad userek azt írhatják, amit szabad...
Eddie
Újonc
 
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2004.09.17. 10:41
Tartózkodási hely: Bp XVI

» 2005.10.25. 21:41

igenigen.. a Jó öreg CuBase és egyéb Steinberg cuccok...
Lehet is vele alkotni :)
myUserbar.hu
myUserbar.hu
Avatar
kabát
Vén róka
 
Hozzászólások: 2025
Csatlakozott: 2004.10.05. 10:34
Tartózkodási hely: MNR 112.5MHz

» 2005.10.25. 20:26

Tehát arról van szó, hogyha megnyered a lottót talán sikerül egy komolyabb házistudiót is kialakítanod. :D
Viccet félretéve, a városomban nem ismerek házistudiókat, együtteseket sem akik kezdeni akarnak magukkal valamit, meg ott kezdõdik igény szerintem nincsen nálunk, hogy valaki bármibe is belekezdjen. Nameg itt alig van pénz, nem is csodálom. Mondjuk van egy tanár a sulinkban aki ismer egy studiós emberkét, de annak nincsen akkorra cucca, mivel csak alapból számítógépen van egy klassz is program és szinte az a "lelke" mindennek. De mondjuk az már komolyabb fószer mivel a Színháznak dolgozik.

Szerintem külföldön ha sok-sok pénzed van akkor talán befektetsz és ha bejön bejön ha nem akkor nem.
"Ellenállhatsz végzetednek,
ámde olykor ökle sulykol:
útadból ha félre nem megy,
ej! hát térj ki te az útból!" Goethe
Angelwings
Haladó
 
Hozzászólások: 770
Csatlakozott: 2005.05.29. 21:46
Tartózkodási hely: Miskolc

» 2005.10.25. 18:06

Eddie!

Elõször is el kell, hogy keserítselek. Kifejezetten hangmérnöki oktatás Magyarosrszágon nincsen. Kandón meg a Mû. Egyetemen van olyan szak, ami érénti a hangtechnikát, de az is kérdéses a minõségét illetõen. Itthon csak hangtechnikusi/hangmesteri papírt tudsz szerezni. Én az Oktopus Multimédia Intézet nappali tagozatára járok. Amit elmondhatok a suliról az , hogy igaz, hogy elég magas a tandíj, de a legkorszerûbb technikával történik az oktatás. Nem csak az van, hogy leültetnek egy 100 éves kev.pult elé és hajrá, taszigáld a potikat, mint a hülyegyerek, hanem elég komoly alapozást is adnak. Ez mutatja azt is, hogy kb két hónapja csak elméleti okattás történik. Pszichoakusztika, digitalizálás és minden egyéb, ami ahoz kell, hoy késõbb értsük is amit csinálunk. Visszatérve a korszerû technikára, a Yamaha céggel van szerzõdésben az iskola. Ez azt jelenti, hogy amit a cég kidob piacra legújabb cucc, az 2-3 héten belül megérkezik a suliba tesztelés és gyakorlás céljából. Gondolom nem kell ecsetelgetni, hogy ennek köszönhetõen milyen technikai háttere van a gyakorlati oktatásnak.
Az Oktváról és a MR képzésérõl csak annyit tudok mondani, hogy közelében nincsen az Oktopusnak. Mind technikai téren, mind elméleti téren. Külföldön az egyetemeken nem tanítanak többet és azért is sokkal többet kérnek. Igaz, mérnöki papírt ad, de a tudás mögötte ugyanannyi, mint itthon egy technikusi papír esetén.

Elhelyezkedés kicsit nehezebb, de az is megoldható az Oktopus esetén, ugyanis munkaközvetítõ szerepet vállal. Számos cég, vállalat, intézmény áll kapcsolatban az iskolával és ha üresedés van, akkor kötelesek elõször az iskolának szólni, hogy van üres hely és küldjön embereket. Ha az iskola nem küld, akkor hírdethetik meg a helyet hivatalosan is. Az országban kb. 14.000 munkakör van, ahol el lehet helyezkedni. Függõen attól, hogy melyik szakirányt választottad. Néhány irány: Hangosítás, stúdiótechnikus, szinkronos stb. Néhány munkahelyi lehetõség: Mûvházak, zenei és szinkron stúdiók, hangosító cégek és még sorolhatnám. MR-nél úgy tudom azt csinálják, hogy ott átesel egy képzésen, aztán a MR-n belül kell maradnod. Nincs leírva, de ha év elején közlöd, hogy Te nem akarsz ott dolgozni, akor nagyon neház évnek nézel elébe.


Minden esetben arra készülj fel, hogy ha házistúdiót akarsz mûködetetni minõségi szinten, akkor nagyon mélyen kell a zsebedbe nyúlni. Ezalatt azt értem, hogy egy pár hangdoboz 500 000 HUF (Genelec) vagy akár egy darab mikrofon is ezt az árat ütiheti meg. Sajnos a professzionális szinten el kell felejteni a Behringer és egyéb olcsó cuccokat. Nincs kikötve, hogy professzionális technikával kell dolgoznod, de minõségi munkát csak ilyenekkel lehet elérni.

Remélem tudtam segíteni!

Reaper
Van, hogy örülsz, mert minden összejön s van, hogy kiborulsz, mert minden összejön.
Reaper
Haladó
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2004.10.28. 20:06
Tartózkodási hely: Pomáz

Következő
cron