Zeneelmélet

Hangjegyek, dallamok, hangszerek

» 2005.03.01. 00:10

Udv megint! Pivi (vagy valaki), ert kozuletek valaki a vertikalis akkordfunkciokhoz negyes hangzatokban? Volna jonehany kerdesem a zarlatokkal es a szekvenciakkal kapcsolatban - konkretan a "MI IS EZ ES MIRE JO" kerdesre valo valasz erdekelne.
Annyit megertettem: a het alap-akkordnak es az alteralt verzioiknak osszessegeben van Dominans, Szubdominans es Tonika funkciojuk, amelyek egymas utan mas hatast is kelthetnek. Tanarom magyarazott egy adagot arrol, hogy bizonyos szekvenciakban es bizonyos zarasokban milyen klasszikus elemek vannak, amit leadott, az a Kandencialis Szekvencia.
Ami meg erdekelne: hogyan szamolhatom ki, hogy egy kis vagy nagy tercnek illetve egy molnak, durnak vagy majornak mi a funkcioja, illetve melyik ket hang megegyezese eseten valtozik a linearis funkcio?
Zlocin
Újonc
 
Hozzászólások: 146
Csatlakozott: 2005.02.05. 00:32
Tartózkodási hely: Budapest

» 2005.02.22. 10:39

[quote]Zlocin írta:
Bocs az offert, de Pivi, neked Hari neve nem ismeros? Nem nalatok dobolt huderegen?[/quote]
Dehogynem. :) Nem is olyan régen volt ez, a Mithril dobosa ugyanis Franciaországban járt, és addig Hari segített ki minket.
Pivi
Újonc
 
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2005.01.24. 23:35
Tartózkodási hely: Budapest

» 2005.02.22. 01:29

[quote]Pivi írta:

Hmhmhm, ez jópofa, nem hittem volna, hogy ENNYIRE megfog 1-2 embert a játékom. De persze ennek nagyon örülök. :)
[/quote]

Olvass bele egyszer Tomcat blogjaba, az a nem semmi, hogy 12-14 eve megirt harom nepszeru jatekprogramot (a Revenge sorozatot konkretan) es a mai napig rengetegen ismerik a nevet miatta. Erre a jovore szamithatsz :-) (En itt forumozgatok, de van jonehany ismerosom, aki nem forumozik viszont a Moondragonnak miattuk is nagy a latogatottsaga).

A feelinges zenehez meg annyit: ACDC meg mondjuk a punk nagy resze szerintem irhato is igy. Csak mar megirtak oket, igy marha unalmasak tudnak lenni. Na EZERT kell az elmelet.

Bocs az offert, de Pivi, neked Hari neve nem ismeros? Nem nalatok dobolt huderegen?
Zlocin
Újonc
 
Hozzászólások: 146
Csatlakozott: 2005.02.05. 00:32
Tartózkodási hely: Budapest

» 2005.02.22. 01:21

Hmhmhm, ez jópofa, nem hittem volna, hogy ENNYIRE megfog 1-2 embert a játékom. De persze ennek nagyon örülök. :)

[quote]Igényes zeneszerzés[/quote]
Mondjuk vannak akik érzésbõl, összhangzattan nélkül írnak nagyon jó, amolyan "feeling"-zenét, de ha valaki tudatosan ki akar valamit dolgozni, akkor elengedhetetlen az elméleti háttér.
Szoktam is tömni az együttesemben a többiek fejét rendesen a hülyeségeimmel, hogy "na, most ez egy picardiai terc"... ::grin::
Pivi
Újonc
 
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2005.01.24. 23:35
Tartózkodási hely: Budapest

» 2005.02.20. 20:09

[quote]Pivi írta:
Hmhmhm, most erõsen gondolkozok ám, hogy ki lehetsz... ::happy::
[/idez]

Bar te tudnad annyira, hogy ki vagyok en, mint azt en, hogy ki vagy te :-) Nem ismersz, csak figyelemmel kovetem a tevekenysegedet nagyon regota, olyan nagyon, hogy az Amnezias projected annak idejen nagy lenduletet adott sajat program keszitesehez, mi tobb, rengeteget tanultam abbol a jatekbol. De csak ennyi. Neked irni nekem kb olyan, mintha mondjuk Carmack-kel leveleznek :-) Olyan... huuu, talan 5 eve is megvolt, mikor eloszor hallottam rolad...?

[idez]
Hm. Igazából egy zenésznek általános mûveltségébe tartozik, hogy szolfézs és zeneelméleti dolgokba is bele tudjon szagolni. Nem kell mesternbek lenni egyikben se, de az alapjait érdemes megtanulni, már csak azért is, mert tényleg nagyon hasznos, fõleg ha az ember zenét is szerez. Vagy mondjuk szokott jammelni.
[/idez]

A fentiekhez hozzatennem: szerintem minosegi zenet zeneelmeleti alapok nelkul lehetetlen jo zenet irni. Masreszt en probaltam zeneelmelet nelkul is es most mar nemi zeneelmeleti tudassal tanulni zenet: hallas utan es a hangokat ismerve is ezerszer konnyebb zeneelmelettel. Ha nem jo a gitaron a fekves, akkor jatszhatod mashogy, nem vagy arra rakenyszerulve, hogy egy gitartabbol tanuld meg a notat fogasonkent. Nekem a moll-os fogasok konnyebbek, az osszes dur-fogast kijatszom mashogy, es villamgyorsan kepes vagyok valtani a latasmod miatt, ha szukseges - ez billentyun nyilvan nem jo ki igy.

[idez]
[idez]Multimédiás szolfézsoktatás[/idez]
Ezekkel az a legnagyobb probléma, hogy nem tudsz kérdezni tõlük. Meg csak egyféleképpen magyaráznak, amit ha nem értesz meg, akkor meg vagy lõve. Egy jó tanár 4-5 féleképpen is el tud magyarázni valamit, ha a diák nem érti. [/quote]

A masik az, hogy szerintem ezekben az anyagokban az elejen sok a tomeny es szaraz adat. A zeneelmelet tanulas altalaban ugy mukodik (nalam es az ismeroseimnel igy ment legalabbis), hogy egy darabig kapsz iszonyat mennyisegu adatot, erthetetlen, de megtanulod szorol szora, aztan jon egy kattanas es megerted. Ehhez kell a hangszer, hogy mindig lathasd, hogy mit csinalsz. Egy zeneelmeleti CD nincs mindenkire felepitve, eppen ezert nehezebben ertened meg a rajta levo anyagot, es lehet, hogy nem jon meg a kivant attores.
Egyebkent sztem ezert kell a hangszer meg az enek melle is: ott garantaltan nem erted meg, ugyanis nincs osszhangzattan, pedig a legtobb zeneelmeleti jopofasag ott kezdodik (szerintem).
Zlocin
Újonc
 
Hozzászólások: 146
Csatlakozott: 2005.02.05. 00:32
Tartózkodási hely: Budapest

» 2005.02.19. 22:21

Hm. Igazából egy zenésznek általános mûveltségébe tartozik, hogy szolfézs és zeneelméleti dolgokba is bele tudjon szagolni. Nem kell mesternbek lenni egyikben se, de az alapjait érdemes megtanulni, már csak azért is, mert tényleg nagyon hasznos, fõleg ha az ember zenét is szerez. Vagy mondjuk szokott jammelni.

Ez ugyanolyan alapvetõ mûveltségi dolog, mint ahogy az embernek sem hangszálai, hanem hang[b]szalagjai[/b] vannak. Az a gáz, hogy ezt sajnos még komoly zenészek se szokták tudni, és zenei fórumokon is hangszálaznak.

[quote]Multimédiás szolfézsoktatás[/quote]
Ezekkel az a legnagyobb probléma, hogy nem tudsz kérdezni tõlük. Meg csak egyféleképpen magyaráznak, amit ha nem értesz meg, akkor meg vagy lõve. Egy jó tanár 4-5 féleképpen is el tud magyarázni valamit, ha a diák nem érti.
Pivi
Újonc
 
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2005.01.24. 23:35
Tartózkodási hely: Budapest

» 2005.02.19. 10:13

A szolfézzsal kapcsolatban: mennyire fontos egy zenésznek hogy elméletileg is értsen hozzá??? Én egyenlõre csak ott tartok hogy megpróbálok minnél több mindent megtanulni gitáron és fejleszteni a technikámat, de ha valaki bekérdez vmi zeneeléméleti dolgot akkor csak bámulok mint borjú az újkapura. Meg mi a véleményetek ilyet multimédiás szolfézstanulásról? (épp most láttam valahol egy ilyen cd-rom-ot)
Üdv: Hrvatska, aki Rovácska!
Hrvatska
Vén róka
 
Hozzászólások: 2143
Csatlakozott: 2004.10.03. 10:15
Tartózkodási hely: Paks/Pécs

» 2005.02.19. 00:54

[quote]Udv! (Kulon udvozlet Pivinek, akit alig ismertem meg az avatarjarol, es meglepoen tapasztaltam, hogy errefele csaszkal, miutan vagy ket eve hallottam rola utoljara - es en nem zeneszemberkent ismertem meg)[/idez]
Hmhmhm, most erõsen gondolkozok ám, hogy ki lehetsz... ::happy::

[idez]Egyebkent lehet, hogy tevedek, de tudomasom szerint 24 hang van a Malaj skalakban. En legalabbis igy tanultam. Disszonansnak is hangzik, mert nem nevelodtunk bele.[/quote]
A Malaj zenébe még nem mélyedtem bele, de az indiai zenérõl biztosan tudom, hogy 22 részre osztják az oktávot, és az bizony keményen disszonáns tud lenni néha egy más zenei kultúrához szokott embernek.
Egyébként minden disszonánssága ellenére én nagyon szeretem az indiai zenét. ::happy::
Pivi
Újonc
 
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2005.01.24. 23:35
Tartózkodási hely: Budapest

» 2005.02.18. 18:31

[quote]Betuka írta:

Tegye fel a kis kezét az, aki tanult/tanul szolfézst! [/quote]

Felteszem!:D5 évig jártam szolfézsra.Még mindíg emlékszek arra,amiket tanultunk...1 év alatt nem felejtettem el(ez nálam csoda::laughing::::rollingeyes::)


Host_Angel
Host_Angel
Haladó
 
Hozzászólások: 532
Csatlakozott: 2004.11.01. 15:36
Tartózkodási hely: Rácalmás

» 2005.02.14. 01:46

Udv! (Kulon udvozlet Pivinek, akit alig ismertem meg az avatarjarol, es meglepoen tapasztaltam, hogy errefele csaszkal, miutan vagy ket eve hallottam rola utoljara - es en nem zeneszemberkent ismertem meg ::happy:: ::god:: )
A klasszikus szabalyokat ma mar nem is nagyon tanitjak, az akkordok kiteljesedeset inkabb horizontalis (akkordikus) es vertikalis (hangsori) funkciokban teljesitik ki. Ez nagyjabol azt jelenti, hogy egy akkord milyen hatast valt ki a hallgatoban csak onmagaban, illetve milyen hatast kelt mas akkordok kozott.
Szabalytalan akkord (vagy hangsor) egyebkent mar nem letezik: pont az athaghatosag miatt szuletett meg a Dur-hangsor (ami ugye, mint tudjuk, megegyezik a Moll hangsorral, csak annak 6. modalisa) melle az osszhangzatos Moll es a dallamos Moll, ezenfelul a Blues-skalakban elfogadott peldaul (a nyomatekhangokon kivul) barmely hang.

Egyebkent lehet, hogy tevedek, de tudomasom szerint 24 hang van a Malaj skalakban. En legalabbis igy tanultam. Disszonansnak is hangzik, mert nem nevelodtunk bele.

Az a baj a zeneelmelettel a tanarom szerint (es utolag osztom a velemenyet), hogy ugye a zene ilyen szinten bizonyos egyutt csengo dallamokkent leirhato matematikai kepletekkent - a klasszikus zeneelmeletben szerepelt ilyen szinten egy osszeadas szintu egyenletrendszer, es ezeket kevertek ossze-vissza. Ma kepesek lennenk eljatszani (legalabb szamitogepek segitsegevel) egy jo kis logaritmuskepletet, csak senki nem ertene meg. De ha belegondolunk, rettenetesen sok ujitasi lehetoseg van meg - a Dream Theater nekem pont azert kedves, mert zeneelmeletileg is fel van epitve (Bandi szerint nagyon be kell rugni ahhoz, hogy valaki Frig akkordra fejezzen be egy szamot, de ok megcsinaltak es nem is szol rosszul), ezaltal szinte minden szamukban ujitanak valamit.

Amit elorevetitenek: a zeneelmeletet misztifikaljak - vagy olyanoktol kaptatok magyarazatokat, akik nem ertettek, vagy olyanoktol, akiktol nem erdekelt, de nekem sikerult eljutni egy bizonyos szintig minden gond nelkul, ugyanis rettenetesen konnyu, csak HANGSZER kell hozza, enekhanggal egyszeruen lehetetlen alatamasztani, mig egy gitaron egy kilences-akkordot is gond nelkul be tudsz mutatni (meg basszusgitaron is majdnem). Pont ezert kotelezo ma mar minden zeneelmeletet oktato suliban a billentyus tapasztalat es tanitas - a reprezentativ oraadasert, azon ugyanis a legkonnyebb atlatni.
Zlocin
Újonc
 
Hozzászólások: 146
Csatlakozott: 2005.02.05. 00:32
Tartózkodási hely: Budapest

» 2005.02.01. 09:17

Õszintén szólva megpróbálok figyelni arra, hogy az általános szabályokat ne sértsem, de néha nem sikerül... És tényleg, kifejezette jól is szól... :)
Csak az volt összhangtanárom szúrná magát tökön... ::grin::
Ha úgy vesszük, akkor minden zenei korstílusnak megvannak a maga szabályai amik általában ellentmondanak az azt megelõzõ korstílussal. A xx. összhangba nem mernék belevágni... ::blushing::
Neked viszont sok sikert hozzá! ::happy::
Van, hogy örülsz, mert minden összejön s van, hogy kiborulsz, mert minden összejön.
Reaper
Haladó
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2004.10.28. 20:06
Tartózkodási hely: Pomáz

» 2005.02.01. 00:09

Ezzel részint egyetértek, én is elõszeretettel alkalmazom a klasszikus összhangzattan szabályait az együttesem számaihoz írt billentyûkíséreteimben. DE!
A könnyûzenében bizony nem is kevésszer fordul elõ az a helyzet, hogy ha egy szabálytalanságot (mondjuk kvint vagy oktávpárhuzamot) megcsinálunk, akkor az jobban hangzik, mintha szabályosan váltanánk az akkordot. Kipróbáltam, és valahogy a könnyûzenei hangszerelésben, elektromos gitárokkal együtt néhol azok a szabálytalanságok, amiket a klasszikus összhangzattan megtilt, azok kifejezetten jól tudnak szólni.

Meg persze példának vehetjük azt is, hogy a Romantikában már elõszeretettel hágták át a klasszikus szabályokat, és azért még az a zene is bõven a "klasszikus zene" keretein belül marad, tehát ahogy halad elõre a világ, és fejlõdik a zene (bár néhány ágazata szerintem visszafejlõdik, nem elõre...), úgy lesznek mindinkább a régi szabályok elavultak, "áthághatóak", és jönnek helyettük az újak.
XX. századi összhangzattant még nem tanultam, de biztos vagyok benne, hogy az is rengeteg mindenben más, mint a klasszikus.
Pivi
Újonc
 
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2005.01.24. 23:35
Tartózkodási hely: Budapest

» 2005.01.31. 18:15

A klasszikus zene szabályai érvényesek a könnyûzenére is, mert elvégre a "könnyû"zene alapja a komolyzene. Szerinten minden zenei ágazatban érdemes betartani azokat a szabályokat, amiket a zeneelmélet órán súlykoltak belénk. Pl. 4eshangzat kötéseknél mikor tartunk közös és hangot mikor nem, továbbá a kvintpárhuzamok elkerülése és egyebek. Nem vitatom, lehet úgy is, hogy ezeket a szabályokat nem vesszük figyelembe, de akkor koránt sem lesz olyan színes az álatlunk írt mû...
Van, hogy örülsz, mert minden összejön s van, hogy kiborulsz, mert minden összejön.
Reaper
Haladó
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2004.10.28. 20:06
Tartózkodási hely: Pomáz

» 2005.01.28. 00:43

[quote]kabát írta:

Pivi:
Nyugodtan... ezért van ez a topic
[/quote]
Á, nem akarom tenni az agyam, ha valakit érdekel valami konkrétan, az tegye fel a kérdést, és válaszolok szívesen (már ha tudom a választ), de nem szeretem annyira osztani az észt a vakvilágba...

Meg másrészt én a klasszikus zenei ismereteimet tudom megosztani Veletek, lévén ezt tanulom, és akit mondjuk könnyûzenei vonalon érdekel a téma, annak nem biztos, hogy érdekes az, hogy klasszikus zenében milyen szabályok vannak.

De amúgy kérdezzetek! ::happy::
Pivi
Újonc
 
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2005.01.24. 23:35
Tartózkodási hely: Budapest

» 2005.01.27. 16:42

Pivi:
Nyugodtan... ezért van ez a topic
myUserbar.hu
myUserbar.hu
Avatar
kabát
Vén róka
 
Hozzászólások: 2025
Csatlakozott: 2004.10.05. 10:34
Tartózkodási hely: MNR 112.5MHz

» 2005.01.25. 12:22

Kicsit kiegészíteném a hangsorrol alkotott véleményeket. Maga a hangsor, az nagyban függ az adott hangrendszertõl, amiben benne van. Hogy mi az a hangrendszer? Lényegében egy olyan zárt rendszer, amiben bizonyos szabályok szerint helyezkednek el a hangok egymás mellett. Tehát például az európai hangrendszerben egy hangsor úgy néz ki, ahogy lentebb a kollegák már leírták (7 hang, szekundtávolságokra egymástól).

Viszont teszemazt az indiai zenében nem 12 különbözõ hang van egy oktávban (plusz ugye a felsõ oktávhang), hanem 22 nem egyforma részre ("shruti"-ra) osztják fel az oktávot. Tehát ott egy hangsor egyáltalán nem úgy néz ki, mint a mi általunk használt "standard" hangsorok.

Vagy a japán meg a gamelán zene is remek példa, ahol egy hangsor 5 hangból áll, nem pedig 7-bõl.

Nem, nem vagyok szolfézs/összhangtanár, csak szeretem. ::happy::

Ha még érdekel Titeket a téma, akkor szívesen írok róla, csak gondoltam abba nem megyek bele, hogy például a mollnak 3 fajtája van, meg ilyenek... ::wink::
Pivi
Újonc
 
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2005.01.24. 23:35
Tartózkodási hely: Budapest

» 2004.12.23. 11:25

[quote]Oceangirl írta:

Valaki magyarázza el nekem, mi az a hagsor ::crying:: énekaros vagyok, én nem tudom ::worried:: [/quote]

Én is énekkaros voltam, de mi nem "elmélkedtünk", csak danoltunk, így én sem tudok sokmindent. :)
Igaz, jártam 6 évig zenesuliba, de utáltam a szolfézst (fõleg a tanárt ::tongue:: ), így nem sokra emléxem. De azért nagyon hülye én sem vagyok hozzá! ::loser::
We're a second in time
We're the last in the line
Of the prey that walks the earth
Good and evil combined
Betuka
Vén róka
 
Hozzászólások: 3026
Csatlakozott: 2004.09.06. 18:44

» 2004.12.21. 21:10

Az jó kérdés volt, hogy mi a hangsor ::happy::
Csatlakozok Belliose gondolatához, hogy 7 hang egymásután bizonyos rend szerint.
A két legismertebb hangsor a "dúr" és a "moll". A dúr hangsor szolmizációs hangaji a dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti-dó. A mi-fá és a ti-dó közötti hangtávolság egy kis szekund a többinél nagy szekund. A moll hangsor szolmizációs hangjai ugyanezek, csak lá-tól indul. A szabály itt is az, hogy a mi-fá és ti-dó távolság kis szekund és a többi nagy szek. Az a különbség, hogy a hangsorban máshol helyezkedik el és ez alapjaiban változtatja meg a hangsor hanzgását.
Természetesen nem csak ez a két hangsor létezik, hanem van még jó néhány komplikáltabb hangsor is, amiknek többynire a dúr vagy moll az alapjuk, de közbe módosított hang is van.

Amúgy a szolfézs tanárokon kívül nem ismerek olyan zenével foglakozó embert, aki szereti a szofézst és az összhangot. Közéjük tartozom én is. Utálom, de ha otthon vagy benne, akkor nagyon szép dolgokat lehet elõhozni a hangjegyek dzsungelébõl. ::grin::
Van, hogy örülsz, mert minden összejön s van, hogy kiborulsz, mert minden összejön.
Reaper
Haladó
 
Hozzászólások: 727
Csatlakozott: 2004.10.28. 20:06
Tartózkodási hely: Pomáz

» 2004.12.04. 19:18

Kösz, rendesek vagytok ::grin::
Oceangirl
Haladó
 
Hozzászólások: 529
Csatlakozott: 2004.08.16. 21:40
Tartózkodási hely: Paks

» 2004.12.04. 13:47

Van egy-két kifejezés,amit én sem tudok nagyon hogy mit is jelent pontosan ::grin:: pedig zenei általánosba jártam pláne énekkaros is voltam,enyhén égõ ::grin:: de azért tõlem is lehet kérdezõsködni ::happy::
"Lehet, hogy az út, amelyet kinek-kinek követnie kell,
már ott húzódik a lába előtt, csak látni nem látja."
Avatar
Lissuin
Vén róka
 
Hozzászólások: 3197
Csatlakozott: 2004.11.22. 22:13
Tartózkodási hely: Szekszárd

» 2004.12.04. 13:40

Az a baj, hogy amit ismerek zeneelmélet könyvet, az egy kicsit bonyolulz helyenként, na meg unalmas. De ha valami szakszót megjegyzel, akkor kérdezd meg tõlünk. Valaki csak tudja! ::grin::
Belliose
Újonc
 
Hozzászólások: 315
Csatlakozott: 2004.09.23. 13:10
Tartózkodási hely: Budapest

» 2004.12.04. 12:37

Mi 6.-tól kezdve nem tanultunk semmit énekbõl.Csak zenetörténet volt, zenehallgatás, a jegyeket is házidogákból szereztük. Most 9.be is csak zenetörink van ének helyett, 4 évig. Nem olyan régóta vagyok énekkaros, és ha a tanár mond valamit szakszóval, persze, hogy mindenki érti, csak én nem ::worried:: ::angry::

de legalább ma is okosabb lettem ::hug:: ::happy::
Oceangirl
Haladó
 
Hozzászólások: 529
Csatlakozott: 2004.08.16. 21:40
Tartózkodási hely: Paks

» 2004.12.02. 18:17

Bonyolításként: bármely hangról indulva, bizonyos szabályok szerint több hang egymás után.
Nem tudom pontosabban megfogalmazni, pedig 7 évig tanultam szolfézst, meg 3 évig összhangzattan. ::crying::
Belliose
Újonc
 
Hozzászólások: 315
Csatlakozott: 2004.09.23. 13:10
Tartózkodási hely: Budapest

» 2004.12.02. 16:42

[quote]Oceangirl írta:

Valaki magyarázza el nekem, mi az a hagsor ::crying:: énekaros vagyok, én nem tudom ::worried:: [/quote]

Több hang egymás utáni sorozata. :)
Üdv: Hrvatska, aki Rovácska!
Hrvatska
Vén róka
 
Hozzászólások: 2143
Csatlakozott: 2004.10.03. 10:15
Tartózkodási hely: Paks/Pécs

» 2004.12.02. 16:41

Valaki magyarázza el nekem, mi az a hagsor ::crying:: énekaros vagyok, én nem tudom ::worried::
Oceangirl
Haladó
 
Hozzászólások: 529
Csatlakozott: 2004.08.16. 21:40
Tartózkodási hely: Paks

ElőzőKövetkező
cron